RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013
SMK SERIAN
Minggu | 10 (04 – 08.03.2013) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 04.03.2013 ISNIN |
Kelas | 6AK4 |
Masa | 8&9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Sintaksis -Frasa ( Jenis ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakan 4 jenis frasa 2.mengenal pasti komponen binaan frasa |
Aktiviti | Penerangan guru, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latiahan bertulis & bimbingan guru |
Bahan | Buku rujukan, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | Perbincangan kurang memuaskan kerana pelajar kurang ilmu asas tentang konsep frasa. Hasil latihan juga kurang memuaskan. |
Tarikh Hari | 05.03.2013 Selasa |
Kelas | 4S1 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Pembetulan Ujian Awal Tahun |
Subtajuk | Prosa Tradisional (Pelayaran Yang Penuh Peristiwa) |
Objektif | 1. Menyatakan 2 komponen wajib dalam binaan perenggan pendahuluan 3. Menulis 3 hingga 4 ayat tentang latar tajuk dan 1 ayat yang menggambarkan kehendak soalan |
Fokus Utama | 3.1 Aras 1 ( i ) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan & penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab iii. KBT : Menjana idea iv. BBM : Kertas soalan Peperiksaan, Skrip Jawapan pelajar |
Refleksi | 15 orang pelajar dapat menulis perenggan pendahuluan dengan tepat manakala 18 orang masih belum tahu konsep pendahuluan. |
Kelas | 6AK4 |
Masa | 7&8 (1155 - 1205) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.menyatakn unsur/konstotuen frasa 2. menamakan farasa berdasarkan binaannya |
Aktiviti | Penerangan guru, mencatat nota, latihan kelas (bersama) |
Bahan | Contoh faras pelbagai binaan |
Refleksi | Masalah pe;ajar dalam penentuan frasa ialah mereka sukar megenal pasti kata yang menjadi inti. Jadi kaedah memnetukan kata menggunakan kata penguat, kata bilangan dan kata bantu digunakan. |
Tarikh Hari | 06.03.2013 RABU |
Kelas | 4S1 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | Prosa Tradisional (Pelayaran Yang Penuh Peristiwa) |
Objektif | 1. Menyatakan 2 nilai & 2 pengajaran berdasarkan prosa 3. Menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman berdasarkan prosa |
Fokus Utama | 3.1 Aras 1 ( i ) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan Kelas, Mencatat nota, Latihan & Bimbingan guru |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Pendidikan ii. NIlai Moral : Berani iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Buku teks (ms 29 – 50), Soalan Kefahaman |
Refleksi | Kefahaman pelajar baik, tetapi mereka sukar mengemukakan idea menggunakan bahasa sendiri. Terdapat juga pelajar yang belum tahu menjawab soalan berdasarkan kehendak soalan dan kewajaran markahnya. |
Tarikh Hari | 07.03.2013 KHAMIS |
Kelas | 6AK4 |
Masa | 8&9 (1130– 1240) |
Tajuk Subtajuk | Analisis Kesalahan Bahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 3 kesalahan bahasa dalam setiap petikan yang diberi 3.menyatakan sebab kesalahan bahasa setelah mendapat bimbingan guru |
Aktiviti | Perbincangan kelas, mencatat nota, latihan bertulis |
Bahan | Buku Rujukan, Tatabahasa Dewan |
Refleksi | P&P ini dicerap oleh Cikgu Rige (PK T6). Pelajar membuat latihan daalam 6 kumpulan, dan kerjasama pelajar amat membanggakan. |
Tarikh Hari | 08.03.2013 JUMAAT |
Kelas | 6AK4 |
Masa | 1 &2(0705 – 0815) |
Tajuk Subtajuk | PBS 5 -Memorandum |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti komponen wajib dalam penulisan teks memorandum |
Aktiviti | Perbincangan kelas, latihan kelas |
Bahan | Contoh Teks Memorandum, Contoh soalan |
Refleksi | Setiap aspek format penulisan diberi penekanan untuk memastikan pelajar akur akan penulisan yang tepat. |
Kelas | 4S1 |
Masa | 8&9 (1040 – 1140) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | Membina Ayat |
Objektif | 1. Mengenal pasti sekurang-kurang 9 syarat dalam penulisan ayat yang tepat |
Fokus Utama | 3.1 Aras 1 ( i ) |
Fokus Sampingan | 3.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan Kelas, mencatat nota, Latihan & bimbingan, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Kata Tugas dan Subjek & Predikat |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Teliti iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Kertas Soalan Peperiksan, Skrip Jawapan Pelajar |
Refleksi | Aspek tatabahasa pelajar masih perlukan perhatian. Kesilapan dibincangkan berdasrkan kesalahan yang dibuat oleh pelajar |
RPH Minggu 14-15 telah disemak. Dikemas kini. Penulisan Refleksi - jika ada kelemahan P&P sila tulis punca dan juga bayangan tindakan yang akan diambil. Tulis dengan objektif dan telus. TQ.
ReplyDelete