Tuesday, March 12, 2013

RPH M10 2013

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2013

SMK SERIAN

Minggu

10 (04 – 08.03.2013)

Mata Pelajaran

Bahasa Malaysia


 

Tarikh

Hari

04.03.2013

ISNIN

Kelas

6AK4

Masa

8&9 (1130 – 1240)

Tajuk

Sintaksis

-Frasa ( Jenis )

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakan 4 jenis frasa

2.mengenal pasti komponen binaan frasa
3.menamakan frasa-frasa yang diberi

Aktiviti

Penerangan guru, Perbincangan kelas, Mencatat nota, Latiahan bertulis & bimbingan guru

Bahan

Buku rujukan, Tatabahasa Dewan

Refleksi

Perbincangan kurang memuaskan kerana pelajar kurang ilmu asas tentang konsep frasa. Hasil latihan juga kurang memuaskan.

 

Tarikh

Hari

05.03.2013

Selasa

Kelas

4S1

Masa

3&4 (0815 – 0925)

Tajuk

Pembetulan Ujian Awal Tahun
-Pendahuluan Karangan

Subtajuk

Prosa Tradisional (Pelayaran Yang Penuh Peristiwa)

Objektif

1. Menyatakan 2 komponen wajib dalam binaan perenggan pendahuluan
2.Menyatakan tajuk karangan dan kehendak soalan berdasarkan tajuk karangan yang diberi

3. Menulis 3 hingga 4 ayat tentang latar tajuk dan 1 ayat yang menggambarkan kehendak soalan

Fokus Utama

3.1 Aras 1 ( i )

Fokus Sampingan

3.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan kelas, Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan & penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan

ii. NIlai Moral : Bertanggungjawab

iii. KBT : Menjana idea

iv. BBM : Kertas soalan Peperiksaan, Skrip Jawapan pelajar

Refleksi

15 orang pelajar dapat menulis perenggan pendahuluan dengan tepat manakala 18 orang masih belum tahu konsep pendahuluan.

 

Kelas

6AK4

Masa

7&8 (1155 - 1205)

Tajuk

Sintaksis
-Frasa Kerja (Binaan)

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.menyatakn unsur/konstotuen frasa

2. menamakan farasa berdasarkan binaannya

Aktiviti

Penerangan guru, mencatat nota, latihan kelas (bersama)

Bahan

Contoh faras pelbagai binaan

Refleksi

Masalah pe;ajar dalam penentuan frasa ialah mereka sukar megenal pasti kata yang menjadi inti. Jadi kaedah memnetukan kata menggunakan kata penguat, kata bilangan dan kata bantu digunakan.

 

Tarikh

Hari

06.03.2013

RABU

Kelas

4S1

Masa

1&2 (0705 – 0815)

Tajuk

KOMSAS

Subtajuk

Prosa Tradisional (Pelayaran Yang Penuh Peristiwa)

Objektif

1. Menyatakan 2 nilai & 2 pengajaran berdasarkan prosa
2.Mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 perwatakan watak utama

3. Menjawab dengan tepat 1 soalan kefahaman berdasarkan prosa

Fokus Utama

3.1 Aras 1 ( i )

Fokus Sampingan

3.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan Kelas, Mencatat nota, Latihan & Bimbingan guru

Sistem Bahasa

Kata Adjektif

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Pendidikan

ii. NIlai Moral : Berani

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Buku teks (ms 29 – 50), Soalan Kefahaman

Refleksi

Kefahaman pelajar baik, tetapi mereka sukar mengemukakan idea menggunakan bahasa sendiri. Terdapat juga pelajar yang belum tahu menjawab soalan berdasarkan kehendak soalan dan kewajaran markahnya.

 

Tarikh

Hari

07.03.2013

KHAMIS

Kelas

6AK4

Masa

8&9 (1130– 1240)

Tajuk

Subtajuk

Analisis Kesalahan Bahasa
-Latihan 4, 5 dan 6

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti 3 kesalahan bahasa dalam setiap petikan yang diberi
2.memperbetul setiap kesalahan bahasa yang telah dikenal pasti

3.menyatakan sebab kesalahan bahasa setelah mendapat bimbingan guru

Aktiviti

Perbincangan kelas, mencatat nota, latihan bertulis

Bahan

Buku Rujukan, Tatabahasa Dewan

Refleksi

P&P ini dicerap oleh Cikgu Rige (PK T6). Pelajar membuat latihan daalam 6 kumpulan, dan kerjasama pelajar amat membanggakan.

 

Tarikh

Hari

08.03.2013

JUMAAT

Kelas

6AK4

Masa

1 &2(0705 – 0815)

Tajuk

Subtajuk

PBS 5

-Memorandum

Objektif

Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…

1.mengenal pasti komponen wajib dalam penulisan teks memorandum
2.mengenal pasti cara penulisan memorandum menggunakan format yang tepat

Aktiviti

Perbincangan kelas, latihan kelas

Bahan

Contoh Teks Memorandum, Contoh soalan

Refleksi

Setiap aspek format penulisan diberi penekanan untuk memastikan pelajar akur akan penulisan yang tepat.

Kelas

4S1

Masa

8&9 (1040 – 1140)

Tajuk

Tatabahasa

Subtajuk

Membina Ayat

Objektif

1. Mengenal pasti sekurang-kurang 9 syarat dalam penulisan ayat yang tepat
2.Mengenal pasti kesalahan-kesalahan bahasa dalam ayat yang ditulis oleh pelajar (pada papan tulis)

Fokus Utama

3.1 Aras 1 ( i )

Fokus Sampingan

3.2 Aras 2 (i)

Aktiviti

Perbincangan Kelas, mencatat nota, Latihan & bimbingan, Penyemakan

Sistem Bahasa

Kata Tugas dan Subjek & Predikat

Pengisian

Kurikulum

i. Ilmu : Am

ii. NIlai Moral : Teliti

iii. KBT : Mencerakin

iv. BBM : Kertas Soalan Peperiksan, Skrip Jawapan Pelajar

Refleksi

Aspek tatabahasa pelajar masih perlukan perhatian. Kesilapan dibincangkan berdasrkan kesalahan yang dibuat oleh pelajar

1 comment:

  1. RPH Minggu 14-15 telah disemak. Dikemas kini. Penulisan Refleksi - jika ada kelemahan P&P sila tulis punca dan juga bayangan tindakan yang akan diambil. Tulis dengan objektif dan telus. TQ.

    ReplyDelete