RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011
SMK SERIAN
Minggu | 24(13 – 17.06.2011) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 13.04.2011 ISNIN |
Kelas | 6AK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti kesalahan dalam kaedah dan pendekatan jawapan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Pemurnian jawapan |
Bahan | Kertas soalan, Skema jawapan |
Refleksi | Masih terdapat pelajar yang memuatkan isi yang tidak relevan utk karangan. Aspek bahasa juga belum memuaskan. |
Kelas | 4S4 |
Masa | 3&4 (0815 – 0925) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Subtajuk | -BM K1 (Karangan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 3.2 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 3.3 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | Penerangan guru, Perbicangan kelas, Pembetulan |
Sistem Bahasa | Umum |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum ii. NIlai Moral : Peka iii. KBT : Menjana idea & Mencerakin iv. BBM : Kertas soalan, Skema jawapan |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memuatkan 4 isi utk Karangan A. Karangan B kebanyakan jawapannnya pendek!!!!!!!!! |
Tarikh Hari | 14.06.2011 Selasa |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) / 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti pilihan jawapan yang paling tepat 2.menyatakan sebab pilihan jawapan yang lain tidak tepat |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, Pembetulan |
Bahan | Kertas Soalan, Buku-buku Rujukan BM K1 |
Refleksi | Keseluruhan prestasi pelajar belum memauaskan. Kebanyakan pelajar mendapat gred C |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | Tatabahasa |
Subtajuk | -Ayat Pasif & Ayat Aktif |
Objektif | 1.menyatakan ciri-ciri ayat aktif dan pasif |
Fokus Utama | 3.1 Aras 1 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.4 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Penerangan guru, Mencatat nota, Latihan bertulis & Penyemakan |
Sistem Bahasa | Imbuhan meN-, ter-, di- |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Yakin iii. KBT : Mencerakin iv. BBM : Lambaran Kerja 'Bravo' (ms 127) |
Refleksi | Hasil latihan amat memuaskan. Masalah kecilnya ialah ada pelajar yang pandai-pandai tambah atau tinggalkan perkataan apabila membina ayat pasif. |
Tarikh Hari | 15.06.2011 RABU |
Kelas | 6AK2 |
Masa | 3&4 (0015 – 09251) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti kesalahan dalam kaedah dan pendekatan jawapan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Pemurnian jawapan |
Bahan | Kertas soalan, Skema jawapan |
Refleksi | Masih terdapat pelajar yang memuatkan isi yang tidak relevan utk karangan. Aspek bahasa juga belum memuaskan. |
Tarikh Hari | 16.06.2011 KHAMIS |
Kelas | 6AK5/6AK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 6&7 (1020 – 1130) |
Tajuk | Sintaksis |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal konstituen yang menjadi unsur binaan ayat 2.menjawab dengan tepat 2 soalan objektif STPM 2005 dan 2007 setelah mendapat |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Mencatat nota, latihan bertulis |
Bahan | Buku-buku Rujukan BM K1, Ace Ahead |
Refleksi | Hasil latihan objektif memuaskan. Pelajar diajar cara mengenal pasti jawapan yang paling tepat berdasarkan kata atau penanda dalam soalan atau jawapan |
Kelas | 4S2 |
Masa | 8 &9 (1130 – 1240) |
Tajuk | KOMSAS |
Subtajuk | -Novel Melunas Rindu (Sipnosis) |
Objektif | 1.Menyatakan secara lisan sekurang-kurangnya 3 peristiwa utama dalam novel |
Fokus Utama | 3.1 Aras 2 (ii) |
Fokus Sampingan | 2.2 Aras 2 (i) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Latihan kefahaman, Penyemakan |
Sistem Bahasa | Ayat Tanya |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Am ii. NIlai Moral : Berani iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan kefahaman yang diberi dengan merujuk teks novel |
Tarikh Hari | 17.06.2011 JUMAAT |
Kelas | 6AK2/6AK5 |
Masa | 2&3 (0815 – 0925)/5 &6(0740 – 1040) |
Tajuk | Karangan -Menulis Perenggan Pendahuluan (Pencemaran BM) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menulis sekurang-kurangnya 7 ayat tentang latar belakang tajuk 2. menulis sebuah ayat yang dapat menggambar kehendak soalan |
Aktiviti | Latihan mengarang, Bimbingan individu |
Bahan | Lambaran kerjaSiri Koleksi Kertas Ramalan BM K2 (ms 16) |
Refleksi | Hasil latihan 6AK2 memuaskan, namun pelajar 6AK5 masih memerlukan banyak bimbingan & tunjuk ajar. |
No comments:
Post a Comment