RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2010
SMK SERIAN
Minggu | 45(08 – 12.11.2010) |
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Tarikh Hari | 08.11.2010 ISNIN |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Ujian Akhir Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 6 kesalahan tatabahasa yang terdapat dalam perenggan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Membuat pembetulan |
Bahan | Kertas Soalan BM Kertas 2, Skrip jawapan (perenggan isi) |
Refleksi | P&P ini hanya khusus untuk pembetulan perenggan penduhuluan.Masih terdapat pelajar yang tidak memuatkan ayat yang mengambarkan kehendak soalan. Kebanyakan perenggan pendahuluan pelajar pendek. Alasannya, tidak tahu perekara yang hendak ditulis!!!!!!!!! |
Kelas | 4S2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Tajuk | Pembetulan BM K1 |
Subtajuk | - Bahagian A (Karangan Berpandu) |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.3 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 3.3 Aras 2 (iii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Pembetulan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama, ejaan kata terbitan |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Kesihatan iii. KBT : Mencerakin |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti 5 kesalahan bahasa & 3 ayat yang tidak menyokong ayat topik, tetapi masih memberitahu sebab salah. |
Tarikh Hari | 09.11.2010 Selasa |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/5&6 (09451055) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Ujian Akhir Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1.mengenal pasti 5 kesalahan tatabahasa yang terdapat dalam perenggan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Membuat pembetulan |
Bahan | Kertas Soalan BM Kertas 2, Skrip jawapan (perenggan penutup) |
Refleksi | P&P ini hanya khusus untuk pembetulan perenggan penutup. Banyak pelajar yang tidak menulis ayat yang menyumpulkan isi-isi karangan mereka walaupun mereka memulakan perenggan penutup dengan "Kesimpulannya/Konklusinya……". Aspek kesimpulan pelajar memang lemah atau tidak dimuatkan. Aspek saranan dan harapan lazimnya tiada masalah. |
Tarikh Hari | 10.11.2010 RABU |
Kelas | 6RK2 |
Masa | 5&6 (0945 – 1055) |
Refleksi | CRK |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Refleksi | CRK |
Tarikh Hari | 11.11.2010 KHAMIS |
Kelas | 6RK5/6RK2 |
Masa | 3&4 (0815 – 0945)/ 7&8 (1055 – 1205) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Ujian Akhir Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi yang tepat berdasarkan tajuk dan arahan |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Membuat pembetulan |
Bahan | Kertas Soalan BM Kertas 2, Skrip jawapan (perenggan isi) |
Refleksi | Aspek bahasa pelajar belum begitu memuaskan. Pelajar dapat mengenal pasti ayat yang tidak menyokong ayat topik, namum masih memerlukan guru untuk menyatakan sebab ayat-ayat tersebut terpesong daripada isi. |
Tarikh Hari | 12.11.2010 JUMAAT |
Kelas | 6RK2/6RK5 |
Masa | 1&2 (0705 – 0815 )/7 &8(1040 – 1140) |
Tajuk | Pembetulan Kertas Ujian Akhir Tahun |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… 1. mengenal pasti kesalahan bahasa dalam skrip jawapan pelajar |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Membuat pembetulan |
Bahan | Kertas Soalan BM Kertas 2, Skrip jawapan |
Refleksi | Aspek bahasa memang lemah kerana kerap membina ayat yang terlalu panjang. Mereka memerlukan banyak tunjuk ajar dan bimbingan. |
Kelas | 4S2 |
Masa | 7&8 (1055 – 12015) |
Tajuk | Pembetulan BM K1 |
Subtajuk | - Karangan Umum |
Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat… |
Fokus Utama | 2.1 Aras 1 (i) |
Fokus Sampingan | 1.3 Aras 2 (ii) |
Aktiviti | Perbincangan kelas, Penerangan guru, Pembetulan |
Sistem Bahasa | Penanda wacana, Kata sendi nama |
Pengisian Kurikulum | i. Ilmu : Umum iii. KBT : Menjana idea |
Refleksi | P&P tidak dapat dijalankan kerana saya terlibat dalam raptai majlis graduasi T6A |
No comments:
Post a Comment