Monday, May 4, 2009

Minggu Ke-19 (04 - 08.5.2009)

Tarikh: 20.04.2009 (Isnin)
Kelas:6AK2/6AK3
Tajuk: Sintaksis
-Ayat Majmuk (Latihan)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menjawab dgn tepat sekurang-kurangnya 12 dpd 15 soalan objektif aneka pilihan setelah
membuat rujukan.
2. Mengenal pasti pilihan jawapan yg paling tepat.
3. Menyatakan sebab pilihan yg lain tidak tepat
4. Mengenal pasti kata yg menjadi penanda dalam soalan atau jawapan.
Aktiviti: Latihan menjawab soalan aneka pilihan dengan membuat rujukan & bekerjasama,
Penyemakan & Perbincangan kelas, Mencatat Hasil perbincangan
Kemahiran Generik: Membanding beza
Bahan: Tatabahasa Dewan, Buku-buku rujukan BM Kertas 1 (ms182 – 186)
Nilai: Kerjasama
Refleksi: Hasil latihan & perbincangan memuaskan.


Tarikh:05.05.2009 (Selasa)
Kelas:6AK2/6AK3
Masa:1020-1130/1130-1240
Tajuk:
MUET (SPEAKING)
Refleksi: 6P&P tdk dijalankan kerana pelajar terlibat dalam Peperiksaan MUET (SPEAKING)
Pertengahan tahun.


Kelas: 4S2
Masa: 0705 - 0815
Tajuk: KARANGAN
-Karangan Berpamdu (Faedah Gotong-royong)
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menyatakan secara lisan faedah-faedah gotongo-royong
b) Menghasilkan sebuah karangan (perenggan pendahuluan, 1 perenggan isi &
perenggan penutup) berdasarkan bahan rangsangan yg diberi.
c) memuatkan sekurang-kurangnya satu peribahasa yg sesuai dalam penulisan
karangan
Fokus Utama : 7.0 Aras 2 ( iii )
Fokus Sampingan : 4.2 Aras 1 ( iv )
Aktiviti : 1) Perbincangan kelas, Latihan mengarang. Bimbingan individu
Sistem bahasa : Peribahasa
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai Moral : Kerjasama
KBT : Menjana idea
BBB : Buku teks Antalogi Anak Laut, Buku Rujukan
Refleksi: P&P ini berjalan baik. Kebanyakan pelajar tidak dapat menyiapkan latihan dalam
masa P&P. Latihan dilanjutkan sebagai kerja rumah.


Tarikh: 06.05.2009 (Rabu)

Kelas:6AK2/6AK3
Masa: 0705 – 0815/ 0815 – 0925
Tajuk: Sintaksis
-Proses Penerbitan Ayat
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan 3 jenis proses penerbitan ayat
2. Membanding bezakan antara –sub jenis proses pembinaan ayat
3. Menghasilkan nota ringkas dlm bentuk peta minda berdasarkan rujukan
Aktiviti:Membuat rujukan & nota, Latihan lisan
Kemahiran Generik: Mencerakin & Membanding beza
Bahan: Tatabahasa Dewan, Buku-buku rujukan BM Kertas 1
Nilai: Kerjasama
Refleksi:

Kelas: 4S2
Masa: 1055 – 1205
Tajuk: KOMSAS
-Terminal Tiga (Bab 4 & 5)
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menulis sipnosis Bab 4 & 5 dlm hanya 2 buat ayat saja
b) Menyatakan sekurang-kurangnya 4 unsur pengajaran berdasarkan bab yg dikaji
c) Menjawab dengan tepat satu soalan kefahaman berdasar bab yg dikaji
Fokus Utama : 5.2 Aras 2 ( ii )
Fokus Sampingan : 4.2 Aras 1 ( iii )
Aktiviti : 1) Perbincangan kelas, Penerangan guru,
2) Latihan bertulis & bimbingan guru
3) Penyemakan & pembetulan
Sistem bahasa : Kata Adjektif
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Sastera
Nilai : Menghormati
KBT : Mencerakin
BBB : Novel Terminal Tiga
Refleksi :


Tarikh:07.05.2009 (Khamis)

Kelas:6AK3
Masa:0945 – 1055/ 1205 - 1240
Tajuk: Karangan
-Latihan Mengarang (Penyakit Berjangkit)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi menggunakan kata kunci yang tepat
2. Menghasilkan sebuah karangan (perenggan pendahuluan, 1 perenggan isi & perenggan
penutup) berdasarkan bahan rangsangan yg diberi.
Aktiviti: Perbincangan Kelas, Latihan mengarang, Bimbingan individu
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk karangan, Nota pembentangan kumpulan
Nilai: Peka/Menghargai Nyawa
Refleksi:



Tarikh:08.05.2009(Jumaat)

Kelas:6AK2
Masa:0940 – 1055
Tajuk: Karangan
-Latihan Mengarang (Penyakit Berjangkit)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi menggunakan kata kunci yang tepat
2. Menghasilkan sebuah karangan (perenggan pendahuluan, 1 perenggan isi & perenggan
penutup) berdasarkan bahan rangsangan yg diberi.
Aktiviti: Perbincangan Kelas, Latihan mengarang, Bimbingan individu
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk karangan, Nota pembentangan kumpulan
Nilai: Peka/Menghargai Nyawa
Refleksi:



Kelas: 4S2
Masa: 0815 – 1040
Tajuk: Tatabahasa
-Menukar ayat pasif kepada bentuk ayat aktif
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Mengenal pasti penanda ayat pasif & ayat aktif
b) Menukar ayat pasif kpd bentuk ayat aktif tanpa mengubah makna asalnya
Fokus Utama : 9.1 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 5.3 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Penerangan guru
2) Latihan bertulis & Bimbingan guru
3) Penyemakan
Sistem bahasa : Imbuhan meN- & di-
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Umum
Nilai : Teliti
KBT : Mengkategori
BBB : Contoh ayat-ayat pasif & aktif
Refleksi :

No comments:

Post a Comment