Monday, April 20, 2009

Minggu Ke-16 (06.4.2009

Tarikh: 13.04.2009 (Isnin)
Kelas:6AK2/6AK3
Masa:0705-0815/1020 – 11.55

CUTI PERISTIWA
(PERAYAAN PASKA)


Tarikh:14.04.2009 (Selasa)
Kelas:6AK2/6AK3
Masa:1020-1130/1130-1240
Tajuk: Sintaksis
-Frasa
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Mengenal pasti cirri-ciri frasa
2. Menyatakan 4 jenis frasa dan konstituen wajibnya
3. Menyatakan makna dan contoh frasa endosentrik dan eksonsentrik
Aktiviti: Perbincangan kelas, Mencatat Nota, Latihan kelas/Penyemakan
Kemahiran Generik: Menciri
Bahan: Tatabahasa Dewan, Buku-buku rujukan BM Kertas 1
Nilai: Kerjasama
Refleksi: Hasil latihan memuaskan.

Kelas: 4S2
Masa: 0705 - 0815
Tajuk: KOMSAS
-Peminangan Puteri Gunung
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Menceritakan secara lisan sipnosis prosa klasik
b) Menyatakan makna kata-kata klasik berdasarkan penggunaannya dlm ayat
c) Menyatakan nilai dan unsur pengajaran dalam sajak
d) Menjawab dengan betul 2 soalan kefahaman berdasarkan prosa yg dikaji
Fokus Utama : 4.0 Aras 2 ( ii )
Fokus Sampingan : 6.2 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Pembetulan, Penerangan guru, Menyalin contoh/skema jawapan
Sistem bahasa : Kata kerja pasif
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Sejarah
Nilai Moral : Berani
KBT : Mencerakin
BBB : Buku teks Antalogi Anak Laut, Buku Rujukan
Refleksi : P&P ini fokus untuk membimbing pelajar menjawab soalan kefahaman menggunakan bahasa
yang gramatis berdasarkan peruntukan markah


Tarikh: 15.04.2009 (Rabu)

Kelas:6AK2/6AK3
Masa: 0705 – 0815/ 0815 – 0925
Tajuk: Rumusan
-Latihan 6
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan tajuk dan isu utama petikan
2. Mengenal pasti sekurang-kurang 3 elemen utk perenggan pendahuluan, 5 isi sokongan dan perenggan penutup rumusan
3. Menulis ayat lengkap dan gramatis mengunakan elemen-elemen yg dikenal pasti
Aktiviti:Perbincangan kelas, Latihan mengenal pasti elemen-elemen, Latihan menulis ayat lengkap
berdasarkan elemen
Kemahiran Generik: Mencerakin
Bahan: Lembaran praktis (latihan ke-10)
Nilai: Teliti
Refleksi:P&P untuk kelas 6AK2 tdk dpt dijalankan kerana sekolah mengadakan perhimpunan untuk
pelajar tingkatan 6. Akan dijalankan pada 21.4.2009

Kelas: 4S2
Masa: 1055 – 1205
Tajuk: Karangan
-Huraian isi
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Mengenal pasti kesalahan-kesalahan bahasa dalam skrip karangan yang dikaji
b) Menyatakan sebab ayat-ayat yang dibina tidak menyokong ayat topik
c) Membina/memperbetul ayat-ayat yang menyokong ayat topik
Fokus Utama : 4.1 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 4.4 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Perbincangan kelas, Penerangan guru,
2) Latihan menulis ayat-ayat yang menyokong ayat topik
Sistem bahasa : Penanda wacana
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Teliti
KBT : Mencerakin
BBB : Skrip Jawapan Karangan Pelajar
Refleksi : P&P tidak dpt dijalankan kerana saya menghadiri mesyuarat/taklimat pengurus pasukan
Forum Remaja di SMK Wira Penrisen
Tarikh:16.4.2009 (Khamis)

Kelas:6AK3
Masa:0945 – 1055/ 1205 - 1240
Tajuk: Sintaksis
-Frasa Nama
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi menggunakan kata kunci yang tepat untuk setiap isu dalam tajuk yang dibentang
2. Menghuraikan kata kunci secara lisan menggunakan bahasa yang gramatis
3. Menjawab soalan secara spontan menggunakan bahasa baku
Aktiviti: Pembentangn kumpulan, Soal jawab, Mencatat nota
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk karangan
Nilai: Kerjasama & Yakin
Refleksi: Hasil latihan memuaskan.



Tarikh:17.04.2009(Jumaat)

Kelas:6AK2
Masa:0940 – 1055
Tajuk: Karangan
-Pembentangan Tajuk 4 (Kokurikulum)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi menggunakan kata kunci yang tepat untuk setiap isu dalam tajuk yang dibentang
2. Menghuraikan kata kunci secara lisan menggunakan bahasa yang gramatis
3. Menjawab soalan secara spontan menggunakan bahasa baku
Aktiviti: Pembentangn kumpulan, Soal jawab, Mencatat nota
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk karangan
Nilai: Kerjasama & Yakin
Refleksi: Hasil pembentangan memuaskan. Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yg diajukan oleh
akan sekelas secara spontan.


Kelas: 4S2
Masa: 0815 – 1040
Tajuk: Tatabahasa
-Kesalahan ejaan & imbuhan
Objektif : Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
a) Mengenal pasti kesalahan ejaan & imbuhan dalam setiap ayat
b) Memperbetul kesalahan tersebut mengunakan ejaan dan imbuhan yg tepat
Fokus Utama : 9.1 Aras 1 ( ii )
Fokus Sampingan : 5.4 Aras 2 ( iii )
Aktiviti : 1) Latihan bertulis
2) ULBS
Sistem bahasa : Imbuhan
Pengisian Kurikulum : Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Teliti
KBT : Mencerakin
BBB : 6 buah ayat yg mengandungi kesalahan ejaan & imbuhan
Refleksi : P&P Berjalan baik. Latihan dijalankan semasa ULBS berjalan


Tarikh:18.4.2009 (Sabtu/Khamis)

Kelas:6AK3
Masa:0945 – 1055
Tajuk: Karangan
-Pembentangan Tajuk 3 (Kokurikulum)
Objektif:Pada akhir pelajaran ini, pelajar dapat…
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 isi menggunakan kata kunci yang tepat untuk setiap isu dalam tajuk yang dibentang
2. Menghuraikan kata kunci secara lisan menggunakan bahasa yang gramatis
3. Menjawab soalan secara spontan menggunakan bahasa baku
Aktiviti: Pembentangn kumpulan, Soal jawab, Mencatat nota
Kemahiran Generik: Menjana idea
Bahan: Tajuk karangan
Nilai: Kerjasama & Yakin
Refleksi: Tidak dijalankan. Pelajar tingkatan 6 Atas diberi cuti kerana kelas digunalan utk ujian DPLI.

1 comment:

  1. Salam dari Bintulu. Tahniah! Saya telah menyemak RPH minggu ini dan mendapati ianya teratur dan lengkap.

    ReplyDelete